شب بیست و هفتم ماه رجب است، به محمد امین(ص) خطاب میشود «بخوان به نام پروردگارت که جهان هستی را خلق کرد» تا به این ترتیب رسالتی را بر عهده بگیرد که آوازه آن سراسر جهان را در مینوردد.
به گزارش افکارنیوز، این روزها دلهای عاشقان به نبی مکرم اسلام(ص) روانه خانه خدا و غار حراست، زیرا که بهترین رویداد عالم هستی در همین کوههای مکه به وقوع پیوسته است و سرور انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) به پیامبری مبعوث میشوند.
بیجهت نیست که شب و روز ۲۷ رجب در عالم معنا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و خداوند متعال برای اینکه بندگانش را در این شادی شریک کند، توصیه به انجام اعمالی از جمله غسل، روزه و فرستادن صلوات میکند تا به این بهانه بار دیگر بندگانش او را بخوانند.
در ادامه به برخی از اعمال مستحبی شب و روز عید مبعث اشاره میشود:
شیخ طوسی در کتاب «مصباح» خود از حضرت جوادالائمه(ع) روایت میکند که فرمود: همانا در رجب شبی است که بهتر است از آنچه که بر آن آفتاب میتابد و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا(ص) به رسالت مبعوث شد و به درستی که از برای عامل در آن شب از شیعه ما اجر عمل شصت سال است.
*اعمال شب عید مبعث
در ادامه روایت امام محمدتقی(ع) به اعمال مستحبی این شب اشاره میکنند و میفرماید: چون نماز عشا را به جا آوردی و به رختخواب رفتی، پس هر ساعتی از شب تا نیمه شب که خواستی، بیدار میشوی و ۱۲ رکعت نماز به جا میآوری و در هر رکعتی سوره «حمد» و سورهای از سورههای کوچک مفصّل (از سوره محمد تا پایان قرآن) را میخوانی، پس چون در هر دو رکعتی سلام دادی و از نمازها فارغ شدی، بعد از سلام مینشینی و سوره «حمد» را ۷ مرتبه و مُعَوَّذَتَیْن(ناس و فلق) را ۷ مرتبه و سوره «توحید» و سوره «کافرون» هرکدام را ۷ مرتبه و سوره «قدر» و «آیةالکرسی» را هر کدام ۷ مرتبه میخوانی و در عقب همه این دعا را بخوان:
«اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیُّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَی اَرْکانِ عَرْشِکَ وَمُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَبِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَذِکْرِکَ الاْعْلیَ الاْعْلیَ الاْعْلی وَبِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَفْعَلَ بی ما اَنْتَ اَهْلُهُ»، سپس هر دعایی را که خواستی بخوان، همچنین غسل در این شب مستحب است.
-زیارت امیرالمؤمنین(ع) در شب بیست و هفتم رجب در نجف اشرف زیاد توصیه شده است، به گونهای که افضل اعمال این شب دانسته شده است.
- شیخ کفعمی در «بلدالامین» بیان کرده است که در شب مبعث این دعا را بخوانند:
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِیِ الاْعْظَمِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَغْفِرَ لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ یا مَنْ یَعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی لَیْلَتِنا هذِهِ الَّتی بِشَرَفِ الرِّسالَةِ فَضَّلْتَها وَبِکَرامَتِکَ اَجْلَلْتَها وَبِالْمَحَلِّ الشَّریفِ اَحْلَلْتَها.... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلِ الْیَقینَ فی قَلْبی وَالنُّورَ فی بَصَری وَالنَّصیحَةَ فی صَدْری وَذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عَلی لِسانی وَرِزْقاً واسِعاً غَیْرَ مَمْنُونٍ وَلا مَحْظُورٍ فَارْزُقْنی وَبارِکْ لی فیما رَزَقْتَنی وَاجْعَلْ غِنایَ فی نَفْسی وَرَغْبَتی فیما عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»
پس به سجده برود و ۱۰۰ مرتبه بگوید: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ وَوَفَّقَنا لِطاعَتِهِ شُکْراً شُکْراً»
پس سر از سجود بردارد و بگوید: «اَللّهُمَّ اِنّی قَصَدْتُکَ بِحاجَتی وَاعْتَمَدْتُ عَلَیْکَ بِمَسْئَلَتی وَتَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِاَئِمَّتی وَسادَتی اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِمْ وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ فی زُمْرَتِهِمْ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ».
*اعمال روز عید مبعث
برای روز بیست و هفتم رجب که روز مبعث است، در روایتی از امام صادق(ع) به عنوان شریفترین اعیاد یاد شده است، با این وجود برای این روز، اعمالی ذکر شده است:
- غسل کردن: در این روز مستحب است.
- روزه: این روز در میان روزهای سال یکی از چهار روزی است که روزه گرفتن آن فضیلت بسیار دارد و پاداش فراوانی برای آن نقل شده است، در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: هر کس در روز بیست و هفتم رجب روزه بگیرد، خداوند برای او پاداش روزه هفتاد سال را مینویسد.
-زیاد صلوات فرستادن: همچنین در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که در این روز روزه میگیری و بر محمد و آلش زیاد صلوات میفرستی.
- زیارت رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع)
-۱۲ رکعت نماز: از «ریان بن صلت» نقل شده است که هنگامی که امام محمدتقی(ع) در بغداد بود، روز نیمه رجب و روز ۲۷ رجب را روزه میگرفت و همه ملازمان و یاران آن حضرت نیز روزه گرفتند، آنگاه به ما فرمودند: ۱۲ رکعت نماز به جا آوریم،(هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت، «حمد» و «سوره» بخوانیم و هنگامی که نمازها به پایان رسید، هر یک از سورههای «حمد»، «توحید» و «معوّذتین» (فلق و ناس) را ۴ مرتبه بخوانیم، آن گاه ۴ مرتبه گفته شود:
«لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» و چهار مرتبه: «اَللهُ اَللهُ رَبِّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» و ۴ مرتبـه: «لا اُشْرِکُ بِرَبّی اَحَـداً».
-۱۲ رکعت دیگر: شیخ طوسی از «حسین بن روح» روایت کرده است که در این روز ۱۲ رکعت نماز به جا میآوری و در هر رکعت «حمد» و هر سورهای که خواستی میخوانی و پس از هر دو رکعت و سلام نماز، میخوانی:
«اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فی الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً، یا عُدَّتی فی مُدَّتی یا وَلیّی فی نِعْمَتی، یا غِیاثی فی رَغْبَتی،یا نَجاحی فی حاجَتی یاحافِظی فی غَیْبَتی، یا کافِیَّ (کافِیَ) فی وَحْدَتی، یا اُنْسی فی وَحْشَتی اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتی فَلَکَ الْحَمْدُ، وَاَنْتَ الْمُقیلُ عَثْرَتی فَلَکَ الْحَمْدُ وَاَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتی فَلَکَ الْحَمْدُ،صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْتُرْ عَوْرَتی، وَآمِنْ رَوْعَتی، وَاَقِلْنی عَثْرَتی، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمی، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتی فی اَصْحابِ الْجَنَّةِ، وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذی کانُوا یُوعَدُونَ».
وقتی که نماز و دعا پایان یافت، هر یک از سورههای «حمد»، «اخلاص»، «معوذتین»، «کافرون»، «قدر» و «آیة الکرسی» را ۷ مرتبه میخوانی، سپس ۷ بار میگویی: «لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَلاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ» و آنگاه ۷ مرتبه میگویی: «اَللهُ اَللهُ رَبِّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً»، پس از آن، هرچه از خدا میخواهی طلب کن.
- دعایی از امام کاظم(ع): وقتی امام موسی بن جعفر(ع) را در روز ۲۷ رجب سال ۱۷۹ هجری از مدینه به سوی بغداد حرکت دادند، این دعا را خواندند: «یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَالتَّجاوُزَ، یا مَنْ عَفی وَتَجاوَزَ، اُعْفُ عَنّی وَتَجاوَزْ یا کَریمُ، اَللّـهُمَّ وَقَدْ اَکْدَی الطَّلَبُ، وَاَعْیَتِ الْحیلَةُ وَالْمَذْهَبُ، وَدَرَسَتِ الاْمالُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ اِلاَّ مِنْکَ، وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ».
http://www.afkarnews.ir/vdcgw39w3ak9w74.rpra.html