یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد
یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد

بررسی راهکار‌های مقابله با فتنه‌ی احتمالی 92

 جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل‌گیری همواره تحت فشارهای مختلف دشمنان داخلی و خارجی بوده است و آن‌ها دست به اقدامات متنوع جهت براندازی نظام می‌زدند. مقام معظم رهبری،در دیدار اخیرشان با مردم قم، پرده از فتنه‌ی جدید دشمن برداشتند و ابعاد مختلف آن را به روشنی بیان فرمودند.اما چطور می‌توان با این فتنه مقابله کرد؟


به گزارش رویش‌نیوز به نقل از برهان جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل‌گیری همواره تحت فشارهای مختلف دشمنان داخلی و خارجی بوده است و آن‌ها با اهداف مختلف دست به اقدامات متنوع جهت تضعیف نظام یا حتی براندازی آن و... می‌زدند. نمونه‌های بارز این اقدامات ترورهای شخصیت‌های بارز نظام در اوایل انقلاب، جنگ تحمیلی، فشارهای سیاسی و اقتصادی، تحریم‌های متنوع و... است. با گذشت سال‌ها و کسب تجربه‌ی ملت ایران، این فشار از اشکال سخت به اشکال نرم‌تر تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که به طور نمونه آخرین حربه‌ی خاص دشمن (فتنه‌ی 88) با هدف براندازی نرم جمهوری اسلامی بوده است که با عنایت حق تعالی و رهبری شایسته‌ی مقام معظم رهبری با شکست مواجه شد.

با توجه به اینکه دشمن هرگز از اهداف خود خسته نشده و به بیان مقام معظم رهبری دشمن بیدار است، بنابراین به دنبال راه‌های جدیدی برای رویارویی با نظام اسلامی ایران خواهد بود. مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، در دیدار اخیرشان با مردم قم، که در 19 دی‌ماه 1391 برگزار شده بود، پرده از فتنه‌ی جدید دشمن برداشتند و ابعاد مختلف آن را به روشنی بیان فرمودند. در این مطلب برآنیم تا با استفاده از روش داده‌بنیاد به تحلیل بیانات روشنگرانه‌ی معظم‌له بپردازیم و ابعاد مختلف فتنه‌ی احتمالی 92 را با توجه به فرمایشات ایشان استخراج کنیم.

روش تحقیق:

راهبرد پژوهشی این تحقیق نظریه‌ی داده‌بنیاد است که نوعی پژوهش کیفی محسوب می‌شود و با دیدگاه تفسیری، تحلیل شده است. روش گردآوری داده‌ها به صورت مطالعه‌ی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم، که در 19 دی 1392 ایراد فرمودند، است.

در ابتدای این تحقیق به مطالعه‌ی بیانات مقام معظم رهبری، که در 19 دی 1391 در دیدار با مردم قم ایراد فرمودند، پرداخته شده است. تک‌تک جملات ایشان را بررسی کرده‌ایم و در ادامه با توجه به موضوع تحقیق، بیانات ایشان کدگذاری شده است. در مرحله‌ی بعد، از کدهای به‌دست‌آمده مفاهیم اولیه استخراج شده است و این کدها تحت آن مفاهیم قرار گرفته‌اند. از مفاهیم اولیه‌ی به‌دست‌آمده نیز، با توجه به موضوع تحقیق، شش مفهوم اصلی استخراج شده است؛ به گونه‌ای که این مفاهیم اولیه در این مفاهیم کلی قرار گرفته‌اند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها:

مفاهیم کلی که با توجه به بیانات رهبری و با در نظر گرفتن موضوع تحقیق انتخاب شده است عبارت‌اند از: اهداف دشمن، استراتژی دشمن، ظرفیت‌های کشور، استراتژی مقابله (ایجابی)، استراتژی مقابله (سلبی) و توجه به انتخابات.

جدول تقسیم‌بندی بیانات مقام معظم رهبری، بر اساس روش داده‌بنیاد، به صورت زیر است:

بررسی مفاهیم و روابط بین آن‌ها:

اهداف دشمن:


بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، اهداف دشمن در فتنه و در مواجهه با انتخابات ایران به دو هدف کلی تقسیم می‌شود:

الف) عدم برگزاری انتخابات: ایشان در بیاناتشان می‌فرمایند که دشمن از رسیدن به هدف عدم برگزاری انتخابات، با توجه به تجربه‌ی تاریخی ملت ایران، مأیوس شده است.

اگر می‌توانستند کارى می‌کردند که اصلاً انتخابات انجام نگیرد، این کار را می‌کردند. خب، این کار براى آن‌ها میسور نیست، مقدور نیست؛ مأیوس‌اند از این که بتوانند این کار را انجام دهند. یک بار بعضى‌ها تلاش کردند که انتخابات مجلس را عقب بیندازند؛ حتى به ما گفتند اگر می‌شود، دو هفته عقب بیندازید. گفتیم نمی‌شود؛ انتخابات باید در همان روزِ خودش انجام بگیرد؛ یک روز هم نباید عقب بیفتد. نتوانستند، دستشان به جایى نرسید. آن‌ها این را تجربه کرده‌اند، می‌دانند انتخابات عقب‌افتادنى نیست. لذا دنبال راه‌هاى دیگرند.

ب) کم‌شور شدن انتخابات: در ادامه‌ی این بیانات، ایشان هدف دشمن را پرشور برگزار نشدن انتخابات در ایران می‌دانند:

یکى از هدف‌ها این است که کارى کنند که انتخابات بدون حضور پرشور و همگانى مردم برگزار شود.

استراتژی دشمن:



با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، دشمن برای رسیدن به هدف خود، که از شور انداختن انتخابات و مشارکت حداقلی مردم است، از چند استراتژی استفاده می‌کند:

1. تحریم: تحریم یکی از راهکارهای دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی است که دشمن از ابتدای انقلاب تا کنون از این روش استفاده کرده است، منتها در چند سال اخیر به میزان این تحریم‌ها از جهات کمی و کیفی افزوده است. مقام معظم رهبری در بیاناتشان از اهداف دشمن در تحمیل این تحریم‌ها به مردم و نظام پرده برداشته‌اند:

همه‌ى دنیاى استکبار و دولت‌هاى مستکبر دست روى دست هم گذاشتند، بلکه ملت ایران را تحریم کنند. با این تحریم ملت ایران را خسته کنند و به ستوه بیاورند. خودشان هم می‌گویند که ما خواستیم ملت را در مقابل نظام جمهورى اسلامى به ایستادگى وادار کنیم تا مسئولان نظام جمهورى اسلامى محاسباتشان عوض شود!

در ادامه ایشان راهکارهای دیگر دشمن در رسیدن به اهدافشان را بیان می‌فرمایند.

2. القای انتخابات آزاد:

خب، معلوم است که انتخابات باید آزاد باشد. ما از اول انقلاب تا حالا سى و چند تا انتخابات داشته‌ایم. کدامش آزاد نبوده است؟

3. القای بی‌فایده بودن انتخابات:

هى تکیه بکنند، هى بگویند، هى تکرار کنند و یواش یواش این ذهنیت را به خیال خودشان در مردم به وجود بیاورند که خب، این انتخابات فایده‌اى ندارد؟

4. القای انتخابات ناسالم:

یک مسئله‌ى دیگر این است که به مردم گفته شود، تلقین شود که انتخابات سلامت لازم را ندارد.

5. سرگرم کردن مردم:

یکى از راه‌ها هم این است که سعى کنند در ایام انتخابات، سر مردم را به یک چیز دیگرى گرم کنند. یک حادثه‌اى پیش بیاورند، یک ماجرایى درست کنند؛ یک ماجراى سیاسى، یک ماجراى اقتصادى، یک ماجراى امنیتى.


ظرفیت‌های کشور:



از سخنان مقام معظم رهبری می‌توان امکانات و ظرفیت‌هایی را که کشور ما در برابر فتنه دارد استخراج کرد. بر اساس فرمایشات ایشان، این ظرفیت‌ها عبارت‌اند از:

الف) نصرت الهی:


ایشان ابتدا راه‌هایی که مردم باید انجام دهند تا خدا را نصرت کنند برمی‌شمارند و در ادامه نصرت خدا را هم برای مردم قطعی می‌دانند.

نصرت خدا با فکر کردن، اندوختن اندیشه‌هاى ناب، مطرح کردن درست آن در عالم، پاى آن ایستادن، تدبیر براى پیشبرد آن به کار بردن، در مقابل خطرات آن سینه سپر کردن.

«لینصرنّ الله»؛ خداى متعال حتماً و قطعاً نصرت خواهد کرد. معناى «لینصرنّ» این است؛ یعنى خدا حتماً و قطعاً نصرت می‌کند. «و من اصدق من اللّه قیلا»؛(3) از خدا راست‌گوتر کیست؟

ب) آرمان‌خواهی ملت ایران:

امروز هم ملت ایران آرمان‌هایى دارد، داعیه‌هایى دارد، حرف‌هاى بزرگى دارد؛ هم براى کشور خودش، هم براى دنیاى اسلام، هم براى عالم بشریت.

ج) بصیرت مردم:

اما بنده مطمئنم که ملت ایران بسیار بصیرتر و باهوش‌تر از این است که با یک چنین ترفندهاى خصمانه‌ى دشمنان یا عوامل دشمنان فریب بخورد.


استراتژی مقابله (ایجابی):








در میان بیانات مقام معظم رهبری، می‌توان استراتژی و راهکارهای محوری مقابله در برابر دشمن را شناسایی و استخراج کرد. واضح است که برای مقابله‌ی کامل با دشمن می‌بایست برای هر یک از محورهای به‌دست‌آمده از سخنان رهبری مصادیق و راهکارهای اجرایی را بیابیم و بر اساس آن عمل کنیم. لکن محورهای اصلی که بر اساس بیانات ایشان استخراج شده به شرح زیر است:

1. مرور موفقیت‌های گذشته:

نکته‌ى سوم درسى است که ما امروز می‌گیریم. جوان‌هاى عزیز ما آن روز را ندیدند. نمی‌دانند آن روز چه خبر بود. آن‌هایى که درک کردند، می‌دانند. آن روز ایستادگى در مقابل قدرت ظاهرىِ پرکبکبه و دبدبه‌ى رژیم طاغوت کار آسانى به نظر نمى‌آمد. اگر به خیلى از این مصلحت‌اندیشانِ اسیر ظواهر گفته می‌شد که ملت ایران ‌ـ‌به نمونه‌ى مردم قم‌ـ‌ می‌خواهند در مقابل نظام طاغوت پهلوى بایستند و آن را از بین ببرند، پوزخند می‌زدند، می‌گفتند مگر می‌شود؟ اما شد. آن چیزى که به نظر محال مى‌آمد، هم ممکن شد، هم محقق شد، هم ماندگار شد. این، درس است.

امروز هم یک عده‌اى می‌گویند آقا مگر می‌شود در مقابل این صفِ به‌هم‌پیوسته‌ى دشمنان مسلح به پول و زور و رسانه و اقتصاد و سیاست و همه چیز ایستاد؟ مگر می‌شود پیش برد؟ امروز هم همان حرف است. این یک تجربه است.

2. شناخت ویژگی‌های دشمن:

در مقابل ملت ایران، هم گرگ‌هاى گرسنه، سبع‌هاى افسارگسیخته، این کمپانى‌هاى زر و زور، این مجموعه‌هاى دنیاطلبِ دنیاپرست صف کشیده‌اند، اسلحه می‌سازند، اسلحه صادر می‌کنند، جنگ مى‌افروزند، سازمان ملل را با میل و اراده‌ى خودشان می‌چرخانند.

ظلم می‌کنند در جامعه‌ى بشرى، با قدرت ظاهرى، با کبکبه و دبدبه‌ى ظاهرى؛ از قبیل همانى که نمونه‌اش را در دوران طاغوت در ایران می‌دیدیم.

دشمن که نخوابیده؛ او بیدار است.

3. امید به وعده‌ی پیروزی:

آن روز اگر می‌گفتند که ممکن است ایران از زیر چنبره‌ى سلطه‌ى آمریکا خارج شود، آن‌هایى که مسائل کشور را می‌دانستند به طور قطع و یقین می‌گفتند چنین چیزى ممکن نیست. همه‌ى امور کشور، همه‌ى سیاست‌هاى کلان کشور در اختیار آمریکایى‌ها بود. گاهى حتى در جزئیات دخالت می‌کردند؛ چه کسى وزیر فلان وزارتخانه باشد، چه کسى نباشد؛ قیمت نفت این مقدار بالا برود یا نرود. با این تسلطى که آمریکایى‌ها و در حاشیه‌ى آمریکایى‌ها بقیه‌ى اراذل و اوباش جهانى بر کشور ما، بر ملت ما، بر منابع ما، بر آبروى ما داشتند، چه کسى باور می‌کرد که این از بین برود؟

خداى متعال براى اینکه دل‌ها را به تحقق وعده‌هاى آینده قرص کند، برخى از این وعده‌ها را در کوتاه‌مدت اجرا می‌کند.

من به شما عرض می‌کنم، با اعتمادى که ما به وعده‌ى الهى داریم و وعده‌ى الهى حق است و صدق است، بدون تردید خداى متعال این ملت را، هم در این مرحله، هم در همه‌ى مراحل آینده، بر دشمنانش پیروز خواهد کرد.

4. حضور مردم:

از طرفى مى‌بینیم که خداى متعال وعده‌ى نصرت داده است، از طرفى هم انسان این مردم را مشاهده می‌کند، حضورشان، علاقه‌شان، همتشان، اخلاص این جوان‌ها، پاکى این جوان‌ها، پدر و مادرهاى مؤمن و علاقه‌مند در سطح کشور، در همه‌ى قشرها، با همه‌ى شکل‌ها و ظواهر. انسان مشاهده می‌کند که این ملت، ملتى است که بحمدالله در صحنه است.

5. ایستادگی و مقاومت، راه پیروزی:

ملت ایران به آن نقطه‌اى که مورد نظر اوست، به دنبال آن حرکت کرده است، اهتمام ورزیده است، خواهد رسید. راهش مقاومت کردن است.

بله، آن وقتى که ما حرف حساب خودمان را بلد نباشیم، ندانیم، یا بلد نباشیم بگوییم و طرح کنیم یا پاى آن حرف نایستیم یا وسط راه با وسوسه‌هاى شیطانى یا وسوسه‌هاى نفس یا تنبلى‌ها پا سست کنیم، مجاهدت به جایى نخواهد رسید، معلوم است.

6. آگاهی از ثمره‌ی مقاومت:

آن وقت چه اتفاقى مى‌افتد؟ مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد، مسیر تاریخ عوض خواهد شد.

اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ى موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد، زمینه‌ى ظهور ولى‌امر و ولى‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد، دنیا وارد یک مرحله‌ى جدیدى خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.

در دنیا اگر یک ملت را بخواهند نام بیاورند که مستقل از سیاست‌هاى استکبارى آمریکا و امثال آمریکاست، اسم ایران را مى‌آورند.

7. تفرّس اهداف دشمن:

زیر نظر بگیرد و هدف‌هاى دشمن را کشف کند؛ این خیلى مهم است.

اگر شما در یک مبارزه‌ى شخصى، در یک دفاع شخصى که در مقابل یک حریف قرار می‌گیرید، بتوانید حرکت او را پیش‌بینى کنید، هیچ ضربه‌اى نخواهید خورد.

نتوانستید پیش‌بینى کنید که او چه کار می‌خواهد بکند، حتماً ضربه می‌خورید.

8. حواس‌جمعی:

اینکه ما این همه عرض می‌کنیم، توصیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، هم به مسئولین، هم به مردم، که خودتان را به مسائل فرعى سرگرم نکنید، براى خاطر این است. اینکه به مطبوعات، به رسانه‌ها، به روزنامه‌ها، به پایگاه‌هاى اینترنتى، که امروز رواج پیدا کرده است، هى سفارش می‌کنیم که از وارد کردن حرف‌ها و مطالب نادرست ‌ـ‌که ذهن مردم را مشغول می‌کند‌ـ‌ به فضاى ذهنى مردم پرهیز کنید، به خاطر این است.

یک ملت باید درست حواسش را جمع کند، بداند پا کجا می‌گذارد؛ تقواى جمعى یعنى همین؛ بداند چه کار می‌خواهد بکند، مراقب باشد که از کجا ضربه متوجه او می‌شود.

در عمل فردى هم اگر ما تقوا داشته باشیم، اعمال خودمان را مراقبت خواهیم کرد، خودمان را مراقبت خواهیم کرد؛ جایى که پاى انسان می‌لغزد، انسان پا نمی‌گذارد؛ جایى که خوف سقوط هست، انسان مراقبت می‌کند. این چیزى است که لازم است.

9. پرشور کردن انتخابات:

کسانى هم که نه، قصد ندارند در این صحنه حاضر شوند، در صحنه‌ى انتخاب کردن و کمک به پرشور شدن انتخابات شرکت خواهند‌ کرد.

10.برگزاری انتخابات سالم:

البته بنده هم تأکید می‌کنم که انتخابات باید سالم برگزار شود، منتها این راه دارد. در جمهورى اسلامى، در قوانین ما، راه‌هاى قانونىِ بسیار خوبى براى حفظ سلامت انتخابات پیش‌بینى شده است.
همه باید طبق قانون، با دقت کامل، با رعایت کمال تقوا و پاکدستى عمل کنند تا انتخابات سالمى پیش بیاید و مطمئناً هم چنین خواهد شد.


استراتژی مقابله (سلبی):


در هر استراتژی، بعضی فعالیت‌هاست که نباید انجام گیرد و یا شرایط را باید به گونه‌ای ترتیب داد که چنین مواردی اتفاق نیفتد که اگر به هر دلیلی چنین کارهایی انجام شود، مانع رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده خواهد شد. بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، برخی از این امور که نباید در مواجهه با فتنه‌ی احتمالی 92 انجام دهیم استخراج شده است. واضح است که می‌بایست، مانند موارد ایجابی استراتژی‌های مقابله، در ادامه به دنبال مصادیق و راهکار های اجرایی جهت تحقق خواسته‌های رهبری باشیم.

موارد استراتژی‌های سلبی مقابله بر اساس بیانات رهبری به شرح زیر است:

1. غفلت از دشمن:

اگر حواستان پرت شد، غافل شدید... حتماً ضربه می‌خورید.

«و انّ اخا الحرب الأرق و من نام لم‌ینم عنه»(6) شما اگر حواست پرت شد، شما اگر از موقعیت خودت غافل شدى، دلیل این نمی‌شود که دشمنى هم که در مقابل توست، حواسش پرت شده باشد؛ او ممکن است حواسش جمع باشد، بزند. پس باید حواس‌ها جمع باشد.

آن کسانى که در داخل این حرف‌ها را می‌زنند ممکن است غفلت کنند. من می‌گویم غفلت نکنید، حواستان باشد، کار شما جدول مورد نظر دشمن را پر نکند، مقصود او را تکمیل و تتمیم نکند.

2. همراهی با اهداف دشمن:

آن کسانى که ممکن است از سر دلسوزى، راجع به انتخابات یک توصیه‌هاى عمومى بکنند که آقا انتخابات این جورى باشد، آن جورى نباشد، حواسشان باشد به این مقصود دشمن کمک نکنند.
مردم را از انتخابات مأیوس نکنند.

هى نگویند انتخابات باید آزاد باشد.

3. ملاحظه دادن به صلاحیت داوطلبان:

کجا صلاحیت‌ها ملاحظه نمی‌شود که اینجا روى این مسائل هى تکیه بکنند.

4. عمل غیرقانونی:

البته کسانى بخواهند از طرق غیرقانونى عمل کنند، خب به ضرر کشور می‌کنند.

کما اینکه در سال 88 از راه‌هاى غیرقانونى وارد شدند، کشور را دچار هزینه کردند، براى مردم اسباب زحمت درست کردند، براى خودشان هم اسباب بدبختى و سرشکستگى در زمین و در ملأ اعلى شدند.


توجه به انتخابات:





با توجه به اینکه بر اساس بیانات رهبری هدف اصلی دشمن تأثیرگذاری بر انتخابات است، ایشان خود در قسمت‌های انتهایی فرمایشاتشان به موضوع مهم انتخابات توجه داده‌اند و ابعادی از آن را به روشنی برای مردم بازگو کرده‌اند که به شرح زیر است:

الف) اهمیت انتخابات:

با اینکه ما حدود پنج ماه به انتخابات داریم، ذهن دشمن متوجه انتخابات ماست.

انتخاباتى که در خرداد آینده در پیش داریم، از نظر ما مهم است، از نظر دشمن هم مهم است، حواسش به آن انتخابات است.

ب) سنگینی اداره‌ی مملکت:

اداره‌ى مملکت و کار اجرایى کار کوچکى نیست. کارهاى بزرگ و بارهاى سنگینى بر دوش مجریان سطوح بالاست.

ممکن است کسانى که در سطوح دیگرى کار می‌کنند ابعاد این سنگینى را هم بعضاً تشخیص ندهند که چقدر این بار سنگین است.

ج) حق و وظیفه بودن انتخابات:

انتخابات یک حق است و یک وظیفه است.

آن کسانى که به نظام جمهورى اسلامى معتقدند، قانون اساسى را قبول دارند، هم از این حق می‌خواهند استفاده کنند، هم این وظیفه را می‌خواهند انجام دهند.

د) شاخص‌های کاندیدا‌ها:

آن کسانى که وارد میدان می‌شوند باید کسانى باشند که در خود توانایىِ کشیدن این بار را بیابند؛ صلاحیت‌هایى را هم که در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آن‌ها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند. واقعاً وابسته و دلبسته‌ى به نظام و قانون اساسى باشند، بخواهند قانون اساسى را اجرا کنند، چون رئیس‌جمهور سوگند می‌خورد که قانون اساسى را اجرا کند، قسم دروغ که نمی‌شود خورد.

نتیجه‌گیری:

بر اساس بررسی انجام‌شده در زمینه‌ی فتنه‌ی احتمالی 1392، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 19 دی 1391 در دیدارشان با مردم قم، می‌توان چنین نتیجه گرفت که با توجه به بیانات راهگشای حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، جهت مقابله با فتنه، می‌بایست ابتدا به شناخت اهداف دشمن و استراتژی وی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پرداخته شود. در ادامه، با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات خود، باید استراتژی مقابله با دشمن را طراحی کنیم تا جمهوری اسلامی ایران این مرحله را نیز با موفقیت سپری کند.

 




رویش نیوز



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد