یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد
یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد

آل سعود نمیماند،خودشان می گویند

یک مشاور اوباما که سابقه فعالیت در سازمان سیا را دارد، احتمال انقلاب در عربستان و سقوط رژیم سعودی را «بسیار زیاد» اعلام کرد.


یک مشاور اوباما که سابقه فعالیت در سازمان سیا را دارد، احتمال انقلاب در عربستان و سقوط رژیم سعودی را «بسیار زیاد» اعلام کرد.
به گزارش العالم، بروس ریدل (از افسران سابق سرویس اطلاعاتی آمریکا و پژوهشگر مرکز سیاست های خاورمیانه) توصیه هایی را به اوباما درباره اوضاع عربستان ارایه کرد؛ خلاصه توصیه ها این است که امسال در عربستان احتمال انقلاب قوی است.

در این مشاوره آمده است: آمریکا در عربستان گزینه ای به جز آل سعود ندارد و باید بر حکومت این کشور برای انجام سریع تغییرات (مورد نظر مردم) فشار بیاورد. خاندان حاکم بر عربستان با تغییرات در این کشور مخالف است.

ریدل در بخش دیگری از این گزارش تأکید کرده است: تغییرات انقلابی در عربستان برای منافع آمریکا در همه زمینه ها فاجعه آمیز خواهد بود و ضربه ای دردناک به نفوذ راهبردی آمریکا در منطقه وارد خواهد کرد؛ این خطر در مراحل بعدی سایر کشورهای منطقه خلیج فارس و اردن را نیز تهدید خواهد کرد.

ریدل به اوباما پیشنهاد کرد اطلاعات کافی درباره بحران آینده عربستان به دست بیاورد تا بتواند از تأثیرات منفی آن بر بازار نفت جلوگیری کند.

ریدل تصریح می کند: اگر موج بیداری در عربستان آغاز شود به احتمال زیاد شبیه انقلاب در سایر کشورهای عربی خواهد بود. اکنون هم یک سال است که تظاهرات مسالمت آمیز و آمیخته با برخورد خشونت آمیز با مردم در منطقه نفت خیز عربستان آغاز شده است.

این کارشناس آمریکایی هشدار داد اعتراضات عربستان ممکن است از شمال ریاض یا عسیر در مرز یمن آغاز شود و همانند یک گلوله برف به شهرهای بزرگ عربستان کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان یا عبدالله بن عبدالعزیز با وجود نگرانی ها و اختلاف ها بر سر جانشینی بمیرند، عربستان بیشتر در معرض انقلاب قرار خواهدگرفت.

ریدل می نویسد: ممکن است وحدت عربستان از بین برود و حجاز از قسمت های دیگر عربستان جدا شود، و ممکن است شرق عربستان به دست شیعیان و مرکز آن به دست گروه های سلفی افراطی بیفتد. ریدل معتقد است اگر در عربستان انقلابی صورت گیرد پادشاهی های خلیج فارس سقوط خواهند کرد و اقلیت سنی در بحرین بدون تانک و اموال خاندان سعودی نخواهد توانست به کار خود ادامه دهد و قطر و کویت و امارات هم نمی توانند از خود در برابر نظام انقلابی عربستان حمایت کنند. در صورت سرنگونی آل سعود، فقط سلطان قابوس در عمان ممکن است همچنان بر مسند حکومت باقی بماند.

وی با بیان اینکه امید چندانی به بقای نظام پادشاهی سعودی ندارد، نوشت: از آنجا که منافع آمریکا بسیار به خاندان سعودی وابسته شده، کاخ سفید قادر به فاصله گرفتن از این رژیم نیست.


رجا نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد