یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد
یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد

چرا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها فدک را مطالبه کرد؟

چرا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها فدک را مطالبه کرد؟

ممکن است گفته شود، بانوی زنان دو عالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها از دنیا دست شسته بود، 

پس چه باعث شد کسی که اینگونه دنیا را رها کرده و از امور فریبنده آن چشم پوشیده است ...

 
   کتاب «تحقیق درباره زندگانی ام ابیها، صدیقه کبری فاطمه زهرا (س)» تالیف سید محمدکاظم قزوینی و با ترجمه محمد صالحی شرح و توصیفی است از زندگی و فضایل فاطمه‌ی زهرا (س) که با استناد به احادیث و روایات متعدد نوشته شده و توسط نشر محمد راهی بازار کتاب شده است.


در بخشی از این کتاب می خوانیم:

 

چرا فاطمه زهرا (س) فدک را مطالبه می فرمود؟

 

ممکن است گفته شود، بانوی زنان دو عالم حضرت صدیقه طاهره (س) از دنیا دست شسته بود پس چه باعث شد کسی که اینگونه دنیا را رها کرده و از امور فریبنده آن چشم پوشیده است به پا خیزد و با سعی و کوشش برای طلب حقوق خود تلاش کند؟

 

سبب این اصرار و پیگیری در طلب فدک و اهتمام به باز پس گرفتن زمین ها و درخت های نخل آن با اینکه حضرت زهرا (س) به علت علو نفس و بزرگی مقام معنوی خویسش هیچگاه از آن بهره مند نمی شدند، چه بود؟

 

محرک آن بانوی بزرگ در طلب دنیا که به قول همسرش علی (ع) از آب بینی بز کم ارزش تر، از استخوان خوک در دهان جذامی حقیرتر و از بال مگس سبک تر است، چه بود؟

 

عاملی که باعث گردید، بانوی زنان جهان خود را به این درد و رنج عظیم بیفکند و این مشکلات فراوان را بپذیرد تا اراضی خود را مطالبه نماید، چه چیز بود؟ حال اینکه می دانست تلاش هایش با شکست مواجه خواهد شد و نخواهد توانست مجددا بر آنجا دست یابد و آن سرزمین را از چنگال غاصبان بیرون آورد؟

 

اینها تصوراتی است که ممکن است در ذهن افراد ایجاد گردد.

 

در پاسخ باید بگوییم که اولا: حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه و به اصطلاح جدید واریز به حساب دولت، قصد و غرضش فقط تضعیف جناح اهل بیت بود و می خواست به این ترتیب با علی بن ابیطالب (ع) مبارزه اقتصادی نماید، می خواست که حضرت علی (ع) فقیر شود تا اینکه مردم اطراف او جمع نشوند و از نظر اقتصادی دارای شانی نباشد.

 

این همان، سیاستی بود که منافقین درباره رسول خدا (ص) اعمال کردند، زمانی که گفتند به کسانی که نزد رسول خدایند، انفاق نکنید و چیزی ندهید ت از گردش پراکنده شود.

 

دوم: اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه داشت. ابن ابی الحدید گفته است که درختان نخل فدک مانند نخلستان های کوفه در زمان او بوده است.

 

شیخ بزرگوار مجلسی از «کشف المحجة» نقل می کند که عوائد و درآمد فدک بیست و چهار هزار دینار در سال بود و در روایتی دیگر آمده است هفتاد هزار دینار، شاید اختلاف به علت آن است که این دو رقم مربوط به یک سال نبوده و در سال های متفاوت عوائد فدک نیز مختلف گردیده است.


http://snn.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد